lauantai 17. tammikuuta 2015

St Guilhem & Nimes

Bonsoir!

Tällä viikolla olin taas pari päivää koulussa ja ens viikolla alkaa loput kursseista. Eipä mulla silti paljon koulua ole, kolme kertaa viikossa ja lyhyitä päiviä kaikki. Onpahan ainakin aikaa kerranki panostaa ranskaan :)

Ens kuussa mulla alkaa pakollinen ranskan iltakurssi, mut en viel tiiä minä päivänä se tulee olemaan. En oo vielkään saanu mun opiskelijakorttia, niin en oo päässy ilmottautumaan liikuntakursseille, mut ehkä ens viikolla. En oo myöskään saanu aikaseks hankittua salia vaikka googlaillu oonki. Tossa pitäis olla joku parin ratikkapysäkin päässä, mutta siellä pitää liittyä 3kk tai 6kk, ja siel on hirveesti jotain zumba-tunteja yms niin pitää käydä katsastamassa millanen se sali on, koska mikään salsa ei oikeen kiinnosta. :p ja uimaankaan en oo vielä päässy, ja tänään just sain kuulla et ainakin joissain uimahalleissa pitää olla one piece ja uimalakki, ja en omista kyllä kumpaakaan. Mut pitää selvittää :) oon ollu vähän laiska xd nauttinu yksinäisyydestä.

Mul on kyl tosi paljon vapaa-aikaa täällä, mikä on mahtavaa, mut outoa. Suomessa oon tottunu et on aina kalenteri täynnä koulun ja duunin ja treenien takia plus kun haluu tavata perhettä ja kavereita. Ja tää on itseasiassa tosi ihanaa ja vapauttavaa, kun ei oo koko ajan menossa. Mä nimittäin pelkäsin, että oon hukannu itestäni sen osan et voin vaan mennä ilman suunnitelmia ja sen kummemmin miettimättä, mut kyl sekin osa musta tallella :p nautin myös siitä, kun oon vaan mun huoneessa yksin ja katon gossip girliä xd haha. En oo koskaan aikasemmin asunu yksin ja porukoilla asuu kaks pikkuveljeä niin on aina jotain häslinkiä. Niin tää on luksusta mulle vaan hengailla himassa yksin :p vaikka eipä täällä paljoa tilaa oo mut kuiteskin.

Tällä viikolla olin yhtenä iltana keilaamassa Erasmus-tyyppien kanssa, ja meillä alkaa jo muodostuu tietty porukka kenen kanssa hengaillaan. Joku myös tekee melkein joka päivä jotain, niin on kivaa kun on tekemistä. Koulukavereitten kanssa en oo niin vielä jutellu, paitsi parin ranskalaistytön kanssa, mut eiköhän se siitä :)

Torstaina oltiin St Guilhem de Desertissä, joka on pieni kylä noin 45 min Montpellieristä. Kyseinen kylä on mun käsittääkseni valittu pari vuotta sitten Ranskan kauneimmaksi, ja sitä se kyllä oli. Harmi vaan, että täällä on vielä aika kylmä ja mikään ei kuki, niin ajattelin vaan koko ajan et kuinka upee tää paikka ois kesällä. Ja kun äiti ja pikkuveli tulee Ranskaan keväällä, aion viedä ne sinne :) ajattelin koko ajan St Guilhemissä kuinka paljon äiti tulee tykkäämään tästä paikasta :p saatiin mukavasti lämpöäkin, kun "vaellettiin" ylös ison mäen päälle, jossa oli raunioita. Oli hienot maisemat, mut kengät ei ollu ihan vaeltamiseen ja kiipeilemiseen sopivat :p



Antigone. Värit on hiukan oudot tässä
Place de la Comedie
Ensimmäinen suolanen crepe eli lettu :p nam!
St Guilhem


The four musketeers + moi















Tänään oltiin sitten parin tytön kanssa Nimesissä, joka on Montpellieristä itään päin noin 25min junalla. Meno-paluu makso 20€ et ei kauheen paha. Kaupunki oli pienempi ku kuvittelin, mut ihanan tunnelmallinen ja sulonen. Paljon ihania vaatekauppoja, mut jostain syystä meille tuotti hankaluuksia löytää hyvä ravintola. :D Nimesissä on paljon Rooman historiaa ja myös upea, upea puisto.




Amphiteatteri






La maison carrée






Les Jardins de la Fountaine








Ilosena huipulla; monta porrasta takana!


Shoppailun tuloksia
Mukava päivä tänäänkin. :) nyt rupeen tekee itelleni salaattia ja sit suuntaan illaksi Erasmuslaisten kanssa hengailemaan. Huomenna sitten tiedossa pyykinpesua ja ranskan opiskelua :p


Bisous, Susa