tiistai 10. helmikuuta 2015

Flunssan karkotusta, koulustressiä, herkuton helmikuu ja loman odotusta

Heipodei!

Tästä tulee nyt tällänen yleinen hömppäpömppäkirjotus, kun ei oo tässä mitään erikoisempia (taas) tapahtunu. Eli arkea eletään :)

Viime viikolla alko sairastelu eli hiukan älilämpöä pari päivää ja sit pamahti flunssa päälle. Ääniki lähti pariks päiväks mut nyt onneks limat (mm nam..) tullu jo melkein kokonaan onteloista ulos.

Nyt oon ruvennu vähän jo stressaamaan koulua, koska oon ollu niin laiska, etten oo oikeen jaksanu tehä vielä mitään sen eteen. Käyn tunneilla ja yritän ymmärtää ja teen muistiinpanoja, mutta en oo jaksanu tehä kotona duunia eli toisin sanoen käydä muistiinpanoja ajatuksella läpi ymmärtäen ne. Oon ehkä vähän jumahtanu siihen, et on ihanaa ettei oo mitään mitä _pitäis_ tehdä, eikä tarvii olla koko ajan joka paikassa menossa, vaan saa olla ja tehä mitä huvittaa. Ainakin melkein. :p

Tällä viikolla mulla alkaa ranskan iltakurssi(joka viikko keskiviikkoisin), mikä on itseasiassa musta tosi kiva juttu. Kun koulussa tunneilla on sitä bisnes ja strategia shittiä koko ajan, mikä ei suoraan sanottuna hirveesti mua kiinnosta, niin on kivaa vaihtelua päästä taas tankkaamaan ranskan sanastoa ja kielioppia. Varsinkin just sitä arkiranskaa, joka on unohtunu ihan kokonaan.

Viime viikolla oli test de positionnement eli tasokoe, jonka mukaan meiät sit vaan laitettiin ryhmiin, joissa sitten opiskellaan viikottain. Eli ei mitään vakavaa, mut silti mua ärsytti ihan suunnattomasti et mun koe meni niin huonosti. Olin kyllä sillon jo kipeä ja tokkurainen, mut silti on turhaa keksiä tekosyitä! Ois vaan pitäny tehä enemmän duunia ranskan eteen jo ennen reissua ja mua niin harmittaa, ettei mulla ole ollut aikaa lukea sitä ajatuksella ammattikorkeakoulun aikana. Pientä motivaation puutetta on voinut tietty olla ilmassa, mut suurin syy on ollu, se kun pitää vaan saada kaikki kurssit hyväksytyksi ja projektit tehtyä. Ja duunissa käydä ja joskus vapaa-aikaakin viettää. Niin ehkä just tän takia oon sit vähän jumahtanu tähän "laiskuuteen" täällä. Mut luulen, et tää on tehny mulle ihan hyvää. Kun ei oo sitä jatkuvaa suorittamista. :)

Mutta kuiteskin, niskasta kiinni ja arki on todellaki alkanu, vaikka ei mulla sitä koulua oikeesti paljoa ole, mutta silti nyt on aika vähentää netflixin kattomista ja ruveta hommiin. Sanoin myös mun Erasmuskavereille, että meiän pitää puhua enemmän yhessä ranskaa jotta opin. Gotta stay positive!

Viime viikolla alotin herkuttoman helmikuun, kun alkoi oma pää ja kroppa ahdistamaan. Olin myös ennen joulua kipeenä ja sit lomaillessa on jääny herkuttelu päälle. Ei mitään suuria määriä vedetty, mut sellasta ärsyttävää suklaan napostelua 2-3 kertaa viikossa. Sit sain ihanan herkkupaketin Suomesta (puuroa<3, suklaata, salmiakkia ja ruisleipää), ja maistelin vähän suklaata ja tajusin et se ei enää ees maistunu hyvältä. Vaik mä rakastan suklaata! Varsinki fazerin sinistä. Tajusin, et olin ihan turtunu sokeriin, eli se kuuluisa sokerikoukku. Yöks. Mut nyt menty tosiaan ilman herkkuja siitä lähtien; perjantaina vedin kyllä sipeä liikaa, joten päätinpä sitten jättää suolasetki herkut pois. Sallin itelleni kerran viikossa jonku "herkku"aterian, mikä mulle tarkottaa esim. pizzaa, herkkupastaa tai hyvää burgerateriaa. Ei voi olla liian ankara kuiteskaan itelleen. Mutta nyt kun saa vielä hikitreenit tähän päälle niin hyvä olo on taattu :) oon käyny vaan kävelemässä pitkiä lenkkejä, kun on huomannut että flunssaisena syke nousee helposti liian korkeelle. Mut katotaan nyt miten kroppa ja mieli muuttuu tässä helmikuun aikana. :)

Avauduin myös vklpna parille ystävälle whatsappin välityksellä alkoholin käytöstä. Oon tainnu aikasemminki kirjottaa siitä, kuinka mä en oo mikään alkoholin suurkuluttaja. Tykkään ottaa välillä lasin viiniä tai hyvän sidukan saunajuomaks, mut harvemmin mä ihan dokaan. Viime syksynä kävin kyllä enemmän ulkona kun aikoihin, mut oiskohan tuoreella sinkkuudella jotain tekemistä sen kanssa :D mut en tosiaan tykkää viettää mun päiviäni sängyssä makoillen, kun päätä särkee ja väsyttää juomisen taki. Plus nyt kun haluun tosissani koittaa hiukan kiristellä, niin alkoholin kanssa tulos on +-0.

Sen takia mua hiukan harmittaakin tällä hetkellä, kun dokaaminen ja juhliminen kuuluu niin paljon opiskelijaelämään ja varsinkin Erasmuselämään. Tykkään kyllä käydä ulkona tanssimassa, mut musta se humalassa oleminen kuuluu ns. spessuhetkiin. Sillon se on parasta, kun on hauskaa seuraa ja joku ns. "syy" juoda. Ei mulla oo mitään sitä vastaan, että muut juo, mutta kun harva täällä ymmärtää miks en juo. Joka viiikonloppu saan vastata kysymykseen et miksen juo, ja tuntuu et: "kun haluun mennä huomenna aamulla treenaamaan" ja "koitan nyt olla enemmän ilman herkkuja ja alkoholia" ei riitä ihmsille. Ja sit kun jotkut ei ymmärrä, sanon sellasia juttuja, et "no mul särkee päätä ja oon kipee ja väsyttää tms" vaikka oikeesti tekis vaa mieli sanoo et "ku helvetti ei huvita olla kännissä" ;D Suomessa suurin osa mun parhaista ystävistä ymmärtää tän tunteen, mut täällä tosiaan otetaan vaihtoajasta kaikki irti, ja luonnollisesti heille se sit tarkottaa juhlimista. Nojoo, tulipas nyt vähän paasamisteksti, mut tältä musta tuntuu.

Enkä sano, etten tykkäis mun Erasmus-porukasta täällä, tykkään ihan hirmusesti! Mut haluun myös tutustua muihin ihmisiin ja mieluummin myös muualla kun baarissa :)

Btw, viime vklpna oltiin kaverin luona hengailemassa Erasmusporukan kanssa ja oli hauskaa. :p maistatin suomalaista suklaata ja kaikki kyllä tykkäs. Parin mielestä salmiakki oli ok mut suurin osa irvisti. :p

Adriana & me @ Barbarousse
kaurapuuro <3 oh how i missed you



Aamukävelyä auringonpaisteessa
Koulurakennus, jossa vietän eniten aikaa

Ruokaaaaaa eli banaanilättyjä höysteillä
Yks lemppareista eli tacosalde
#coloursonmyplate

Ens viikolla mulla on tosiaan loma koulusta, ja suunnitelmissa tehdä pieni road trip Cote d'Azurille eli käydä tsekkaamassa mm. Marseille, Cannes, Nizza.. Tänään illalla parin jäbän pitäis tehä matkasuunnitelma ja sit ilmottaa se hyväksyttäväks, joten saa nähä miten se sopii mun aikatauluihin. Mä oisin valmis lähtee jo vaik heti sunnuntaina tai jopa lauantainakin, koska ens viikon perjantaina mennään sitten Adrianan kanssa Lyoniin viikonlopuksi. Siitä tulee kyl varmasti hyvä viikonloppu :) mut tarkempia matkajuttuja postailen varmaan sit ku kyseinen matka on tehty. :p

Huomenna agenda sisältää ryhmätyön tekoa, hikisen salitreenin pitkästä aikaa sekä lounastamisen suomalaisen vaihtarin kanssa sekä ranskan iltakurssin. Not bad. En oo vaan tosiaan saanu ketään mun ryhmätyöläisistä kiinni niin ei mitään tietoa onko meillä mitään tapaamista. He sano, et ilmottaa mulle missä ja millon mut eipä oo ilmottanu. Muutenki ku kysyin, et mitä voin tehä ennen sitä tapaamista, niin he sano vaan et "joo no kattele jos sul tulee jotain mieleen nii lisätään se sitte" jassooo, ei taida olla hirveesti luottoo meikäläiseen. ;D

Koitan tässä vielä kattella ryhmäprojektia ja sit unten maille!

Onnellisuutta on täydellinen avokado
À bientot!

xo Susa