perjantai 27. helmikuuta 2015

Koulunkäynti Ranskassa

Oon ollu aina sitä mieltä et opetuksen taso on tasasen hyvä Suomessa, ja täällä se ajatus vaan vahvistuu. Kyllä Suomenkin koulutusjärjestelmässä on paljon parannettavaa, kuten kielten opetus, ja ammattikorkeakoulussa meillä ei hirveen montaa pätevää opettajaa ole. Asiantuntijoita omalla alallaan kyllä, mutta ei oikein osaa käytännössä opettaa. Mun koulutusohjelmassa meillä on myös aivan liikaa ryhmätöitä ja projekteja, ja vaikka sosiaalinen kanssakäynti on tärkeetä nii ketä tahansa rupee ketuttamaan, kun joudut olemaan muista ns. riippuvainen.

Täällä Montpellierissä mulla on siis viisi kurssia + ranskan iltakurssi. Tällä hetkellä tuntuu, etten oo kyllä hirveesti oppinu täällä koulussa, paitsi tietty ranskaa. Kahella kurssilla mulla on Amphi-tunti, joka pidetään siis isossa ryhmässä, ja siellä käytännössä istutaan ja kuunnellaan, kun opettaja höpöttää ja tehään muistiinpanoja. TD-tunneilla sit sovelletaan näitä Amphissa opittuja teorioita käytäntöön, ja usein siellä käytetäänkin aika siihen, et tehään jotain "analyysia" ryhmässä. Mikä sit käytännössä tarkottaa sitä, että istutaan ja mietitään ja höpötetään puoltoista tuntia vaikka koko juttu oltais saatu puolessa tunnissa valmiiks. :D

Eli näin suomalaisen näkökulmasta, tehokkuus ei oo kyllä täällä 1. prioriteetti koulunkäynnissä. Eilenkin ranskan tunnilla käytettiin ekat 30 min siihen, että selvitettiin miks erään oppilaan nimi ei oo oikeessa listassa. Varmasti seki oli tärkeetä, mut me muut oltais varmaan voitu tehä jotain hyödyllistä sillä aikaa? Noei, mut itseasiassa noi ranskan tunnit on mun lemppareita, niissä opin joka kerta jotain uutta ja tulee hyvin kerrattua samalla vanhaaki ja opettajakin on hyvä. Ja siellä ei tarvii pelätä puhumista, kun kukaan ei oo hirveen hyvä. :p

Eräs tyttö oli kirjottanut blogia vaihtovuodestaan Ranskan lukiossa, ja oli sitä mieltä, että täällä kurssit on pääasiassa sitä varten, että ne läpästään, ja oon kyllä vähän samaa mieltä. Opettaja sanelee meille suoraan vastaukset, aika harvoin meiltä kysytään mitään tai saadaan tehä mitään oikeesti hyödyllistä tehtävää tunnilla. Yleensä se on sellasta ryhmässä "pohdiskelua", joka sit menee siihen et luokalta kysellään vastauksia ja yleensä vaan opettaja tietää ne. Vaikka en oo koskaan ollu mikään innokkain opiskelija, niin kyllä musta on kiva silti oppia uutta! Eihän kukaan muuten siellä koulunpenkillä jaksa olla.

Noei, mut rehellisesti kyllä mun communication commerciale-kurssi on tosi hyödyllinen ja oon oppinukin, mut se tapa miten opetetaan ei oo mun makuun. Siinäki kurssilla oon tällä hetkellä kirjottanu noin 18 sivua Wordissa, ja en pysty keskittymään ollenkaan mitä opettaja sanoo, kun kirjotan vaan hulluna muistiinpanoja PowerPoint-slideista.

Eli se opetustyyli on täällä se suurin ero, ja ongelma mulle. Varsinkin kielen takia.

Toinen ongelma on sit tää perusranskalainen hälläväliä ja hups-ajattelutapa. Tähän olin kyllä täysin varautunu, kun tulin tänne et se ei oo sinänsä tullu yllätyksenä. Mut on se silti semiärsyttävää, kun meille vaihtareille on annettu pari kertaa väärän luokan numero ja sit joudutaan nolona koputtelemaan oveen ja kaikki tuijottaa. Ja tänään mulla piti tosiaan olla koulua 8:15-15:30, (jossa mulla on välissä 1,5h hyppäri) ja aamulla huomasin, että iltapäivän tunnit peruttu ja menin sitte aamulla Amphi-tunnille, ja sit koulukaverit sano, että joo on tullu joku muutos et meillä on eri aikaan TD-tunti. Mut ei se muutos oo varmaan kun vaan heillä, mut sit se tarkottas sitä et menisin ihan eri luokan kanssa tunnille, mikä ei sekään oo mukavaa kun en tunne sieltä yhtään ketään. Eikä mun nimeä oo ees listassa, niin tulin sitten kotiin. :D kerkeepähän tekemään muita hyödyllisiä juttuja tänään.

Et en mä valita muttaaaaa.. Paljon on parantamisen varaa Ranskan koulutusjärjestelmässä. Ei auta muu, kun sitten kotona yrittää ymmärtää niitä kurssien asioita. Vaikeintahan niissä on tosiaan se kieli, ja sit kun mulla on strategia-kurssi ja en oo opiskellu aikasemmin strategiaa, eikä se hirveesti kiinnostakaan, niin sen eteen joutuu tekee vähän töitä et pääsee kurssista läpi.

Mutta, yks positiivinen juttu mun koulussa on ainakin: ens viikon perjantaina meillä järjestetään gaala TC-opiskelijoille eli siis mun "tiedekunnalle". Mun kaks meksikolaista vaihtarikaveria ei oo tulossa, mut meen sinne parin kakkosluokkalaisen ranskalaistytön kanssa. Aluks mietin, et no hitto en haluu mennä yksin ja plaaplaa mut sit mua rupes harmittamaan niin paljon jos en pääse ihan vaan sen takia et ujostuttaa. Tulee varmasti olemaan kivaa tutustuu enemmän koulukavereihin ja puhuu ranskaa :) oon innoissani. Luulen vaan, et joudun käydä ostamassa jonkun mekon, kun mulla on vaan yks mukana ja se on aika lyhyt.. Teemana on cocktail ja kamalan lämmin täällä ei vielä oo, varsinkaan illalla, niin koitan käydä ettimässä jonkun kivan, pituudeltaan polven korkeuteen.

Eilen oltiin meksikolaisessa syömässä, ja herkuttelin ja otin oikeen jälkkärin torstain kunniaks! Ei ollu kyllä mikään paras meksikolainen missä oon ollu, mut perunat tulisella salsakastikkeella ja chilikastikkeella oli tosi hyviä. Jälkkärinä maistoin meksikolaista jälkkäriä, alfajoresia. Käytännössä keksiä suklaalla ja lisänä oli jotain karamellisoosia. Oli kyllä ihan äklömakeeta, mutta hyvää!



Tänään mulla piti olla illalla haastattelu työharjotteluun Washingtonin suurlähetystössä, mut päätin perua sen. Tiedän, et ois ihan supermahollisuus ja mun unelmana on työskennellä suurlähetystössä, mutta haaveena ollu myös jo pitkään tehä työharjottelu Englannissa, joten en oo valmis vielä luopumaan siitä. Nyt pitää vaan ruveta ahkerasti hakemaan, kun oon hakenu vasta muutamaan paikkaan. Lontoon konsulaattiin mulla oli myös haastattelu, mut jotenki mulla on sellanen fiilis, että en pääse. :/ se haastattelu oli vähän omituinen.. :D

Tänään tarkotuksena mennä tekemään salireeni ja sit pitää tehä koulujuttuja. Saa nähä jaksaako sitä illalla lähtee mihinkään. Viikonloppuna tehään ehkä pyöräretki rannalle. :)

Adios amigos!

xo Susa